01 February 2014

Wakafkan sebuah telaga untuk kegunaan sekampung

Di negara kita, buka saja pili air berdesus air memancut. Pekara yang sama tidak berlaku di Kemboja, masyarakat Islam disana masih bergantung kepada sumber air semulajadi seperti sungai dan telaga untuk sumber air harian.

Petikan hadis....

....maka sebaik-baik sedekah adalah memberi air sebagai mana Imam Nasa’iy (3665) meriwayatkan dari Sa’ad bin Ubadah yang berkata, “aku berkata wahai Rasulullah sedekah apakah yang paling utama? Beliau menjawab memberi air”

Maka memberi air adalah termasuk sedekah yang disyukuri, amalan yang baik, serta sebab yang paling berpengaruh dan diampuninya dosa-dosa.


....Al Imam Ahmad telah meriwayatkan didalam musnad : 6\7, An Nasa’i: 3666, dari Sa’ad bin Ubadah yang ibunya telah wafat, ia lalu berkata kepada Rasulullah;

Sesungguhnya ibuku telah wafat, apakah aku boleh bersedekah untuknya?

Kata Rasulullah: Ya

Sa’ad bertanya: Sedekah apakah yang paling utama?

Rasulullah menjawab: memberi air minum.






Telah ramai yang mengambil kesempatan untuk meraih pahala pasif ini dengan mewakafan telaga untuk penduduk islam di Kemboja. Sebuah telaga boleh dimanafaatkan antara 5 hingga 10 keluarga. Kemudahan telaga wakaf ini telah memudahkan keluarga-keluarga tersebut menjalankan aktiviti harian dan ibadah mereka. 

Pada masa ini, Januari 2014 harga untuk sebuah telaga wakaf tersebut hanyalah RM750 sahaja. Dengan kos sekecil ini (kongsi sesama rakan-rakan pun boleh) ustaz akan uruskan bagi pihak anda.

Jika anda ada diantara yang berminat untuk meraih pahala wakaf telaga ini sila hubungi Ustaz Yusof melalui email beliau di  info@cacig.org   atau hubungi melalui terus +85512935355.

Untuk maklumat lanjut/hubungi, lawati 

No comments:

Post a Comment

Artikel berkaitan....