08 February 2016

Berwakaf melalui PERBADANAN WAKAF SELANGOR untuk pembangunan masjid di negeri Selangor

Berwakaf adalah satu ibadah yang menjanjikan pulangan pahala #amaljariah yang berterusan. Artikel kali ini menyentuh bagaimana kita boleh mendapat dua menafaat melalui satu usaha kebajikan. Bak kata omputih, "killing two birds with one stone".

Apa yang dimaksudkan ialah di negeri Selangor, pembangunan masjid yang melibatkan Perbadanan Wakaf Selangor adalah dibenarkan mendapat pengecualian cukai.

Jika anda adalah seorang pembayar cukai (individu tak bayar cukai tak dapat buat macam ni tau) atau syarikat anda yang membayar cukai, anda boleh berwakaf dan mendapat pengecualian dari LHDN semasa pengiraan cukai*. Cukai kurang, pahala berterusan - anda bijak sekiranya mengambil peluang ini.

Ramai kata susahlah buat macam ni, banyak borang perlu diisi, tapi jika cukai anda di sekitar paras cukai maksima, anda tahu akan fadilatnya. Konsepnya macamana?

Semasa ini ada sekitar 100 pembangunan masjid, surau atau sekolah yang mendapat peluang perlepasan cukai ini. Sekiranya anda terjumpa peluang berwakaf yang kebiasaannya menawarkan potongan cukai melalui PWS, anda ada dua cara untuk mendapatkan slip potongan cukai ini.
  1. Berurusan dengan wakil-wakil individu yang telah dilantik oleh PWS untuk pembangunan masjid-masjid tertentu, atau
  2. Bayar kepada akaun PWS dan submit borang wakaf khas kepada mereka untuk urusan pengeluaran resit yang melayakan potongan cukai.
Dibawah ini kita lihat satu contoh untuk seorang individu yang bekerja dan mewakafkan sedikit pendapatan beliau untuk pembangunan masjid. Individu ini adalah seorang lelaki yang telah berkahwin, isteri tidak bekerja dan mempunyai dua orang anak dibawah 18 tahun. Pendapatan tahunan beliau adalah sebanyak RM65,000 setahun. untuk memudahkan contoh, tiada apa-apa tolakan lain dari pendapatan beliau kecuali insuran/kwsp sebanyak RM2,000.

Kita akan gunakan kalkulator ini  http://www.wakafselangor.gov.my/calcwakaf/
Masukkan data disini. Untuk perbandingan, kita masuk data yang sama kecuali yang pertama tanpa sumbangan wakaf melalui #PWS.

wakaf-masjid-selangor
Kalkulator cukai

 Ini jawapannya - cukai dikenakan sebanyak RM3,705.

Kemudian masukkan sumbangan kepada PWS sebanyak RM3,000.

Ini pula jawapannya - cukai dikenakan sebanyak RM3,205.

Oleh itu ada penjimatan cukai sebanyak RM500. *Tertakluk kepada kelulusan LHDN.

Nota: Pengecualian cukai ialah sebanyak 7% bagi individu dan 10% bagi syarikat. Pengeculian cukai yang dikira adalah di peringkat aggregat, bukan tolakan di peringkat akhir seperti tolakan untuk pembayaran zakat.

Ada yang akan mengatakan tak perlu susah-susah ambil peluang ini, hujung tahun ambil RM500 (3,705 -3,205) dan beri pada satu tabung pembangunan masjid, selesai.

Betul anda boleh buat macam tu, tetapi ini adalah PELUANG untuk menggandakan amal jariah dengan lebih cepat, jika sumbangan RM3,000 tadi di beri sama rata, sebanyak RM500 pada setiap projek pembangunan masjid, bermakna anda boleh menyumbang kepada pembangunan 6 buah masjid dan bayar cukai pada tahap yang sama. Kes mana yang lebih baik dari segi penjanaan pahala berterusan? Pahala dijana melalui satu masjid atau melalui enam masjid?

Sekiranya #pahala mempunyai nombor yang boleh dilihat seperti jumlah dalam buku akaun bank, rasa-rasanya berlari setiap individu mendapatkan pahala.... betul tak?

Baiklah, ini adalah artikel pembuka minda anda, untuk kiraan yang lebih mantap (kerana setiap individu mempunyai potongan berlainan), anda perlu rujuk pada pegawai-pegawai yang lebih mahir di PWS. Hubungi mereka DISINI untuk penerangan yang lebih lengkap dan tepat. Mereka juga boleh dihubungi di talian umum PWS 03-5514 3758.

Begini caranya untuk transfer atau pindahan wang dari akaun anda ke akaun di bank lain.

Butiran akaun wakaf khas PWS adalah seperti berikut.
Nombor akaun Bank Islam:  1203 8010 1078 32
Nama akaun: Perbadanan Wakaf Selangor

Untuk mendapatkan slip potongan selepas pembayaran ke akaun wakaf PWS, anda perlu download borang wakaf tunai (pautan dibawah), isi dan nyatakan sumbangan adalah untuk pembangunan masjid mana, selepas itu fax/email bersama slip pembayaran bank untuk mereka uruskan resit potongan cukai. Ataupun kumpul-kumpul resit pembayaran melalui bank dan pilih satu hari bekerja dan terus berurusan di kaunter PWS di Shah Alam.

borang wakaf tunai

Ini adalah contoh resit yang #PWS keluaran untuk kegunaan pengeculian cukai.

Senarai penuh pembangunan masjid yang boleh anda beri sumbangan wakaf ada diSINI. Jika pautan telah di update - cari pautan "Senarai Pembangunan Wakaf Khas" di laman utama web PWS.
wakaf-pembangunan-masjid
Contoh senarai wakaf khas
Diharap posting ini dapat memberi sedikit penjelasan untuk memudahkan anda membuat/memulakan keputusan bijak. Anda tidak perlu ratusan ringgit untuk memulakan projek #pahalapasif, sekadar jumlah minima yang berterusan dan istiqomah sudah memadai - bayangkan peruntukan pembangunan RM50/bulan/masjid selama 25 tahun (selama anda bekerja) boleh menjana pahala pasif dari 300 buah masjid atau surau. Setiap kali ada insan menggunakan kemudahan di masjid tersebut, ada bahagian pahala untuk anda. Tak nak ke #dpaym?

Para ahli pencen yang mempunyai simpanan tunai melebihi nilai uruf semasa, boleh juga mengeluarkan zakat anda dengan sumbangan kepada tabung-tabung wakaf khas ini, kerana #dpaym difahamkan oleh Ustaz di PWS, pembangunan dalam kategori wakaf khas adalah dalam kategori asnaf fisabilillah zakat. Rujuk pada ustaz-ustaz untuk maklumat lanjut.   

Kata ustaz di satu kuliah maghrib, kita hidup didunia ni sekitar 60 hingga 70 tahun, kita hidup di alam barzakh tak tahu berapa lama? Kalau kiamat lagi 50 tahun, mungkin taklah lama sangat, kalau 200 tahun? - dah cukup ke bekalan semasa kat situ, belum masa di alam Masyar lagi.
Jadi berlumbalah buat pahala-pahala pasif ni untuk bantu kita sendiri.
 
Imej-imej berikut adalah senarai pembangunan masjid dan surau mengikut daerah-daerah di Selangor. Anda boleh semak-semak kat senarai tu, boleh hubungi AJK untuk mendapatkan maklumat terkini #pembinaanmasjid atau surau yang anda berhasrat untuk sama-sama membantu dalam pembangunannya. Marilah kita sama-sama segera membantu untuk mempercepatkan pembinaan masjid atau surau demi meningkatkan syiar islam. Kebanyakan tabung-tabung #wakafmasjid ini mempunyai tabungan sekitar 10 - 30% dari anggaran nilai projek dan projek pembangunan biasanya akan bermula setelah kutipan tabungan mencapai sekitar 70%.
Lebih panjang masa untuk mendapatkan kutipan, bermakna kos pula akan terus meningkat. Oleh itu sumbangan anda walau sekecil mana pun nilainya amat diperlukan. Pahala #amaljariah menanti anda. 

wakaf-masjid-malaysia
Senarai Pembangunan Masjid Daerah Petaling

wakaf-masjid-malaysia
Senarai Pembangunan Masjid Daerah Gombak

wakaf-masjid
Senarai Pembangunan Masjid Daerah Klang

wakaf-masjid
Senarai Pembangunan Masjid Daerah Sepang

wakaf-masjid
Senarai Pembangunan Masjid Daerah Sabak Bernam

Harap dapat bantuan sumbangan anda atau paling kurang, sharekan maklumat ini dengan kawan-kawan atau mereka yang anda tahu mampu untuk membantu.

#wakafpembangunanmasjid untuk #projekpahalapasif bagi menambah #matawangakhirat melalui #wakafselangor. #dpay

No comments:

Post a Comment

Artikel berkaitan....